Веселина Ралчева: Надяваме се да имаме една добра реколта. Най-важното е здравето на всички от екипа на компанията и на работниците, които ще наемем за сезонна работа

Стартът на сезона по прибиране цвета на маслодайната роза се очаква да започне в началото на май. Мнозина розопроизводители са пред фалит, а розобер 2020 е на път да пропадне.

 

Каква ще бъде реколтата? Ще бъде ли изкупена и на каква цена? Ще могат ли да покрият разходите си производителите? Ще успеят ли да защитят служителите си от заразата, а те самите дали ще спазват противоепидемичните мерки?

Отговор на тези въпроси потърсихме от Веселина Зумпалова- Ралчева, производител и преработвател на биоетерични масла, собственичката на семейна биофирма „Ина“ – Панагюрище и член на Управителния съвет на Асоциация „Биопродукти. Ето какво сподели тя за „Оборище”:

 Трудно е да се направят предвиждания. От една страна имаме отново доста необичайна пролет, с големи температурни разлики – от минусови до летни температури. Имаше 1-2 застудявания през април, които се отразиха на всички  ранни култури, вкл. на розите.

От друга страна стои кризата с COVID-19, която поставя на изпитание всички ни. Прибирането на розите е свързано с необходимост от много сезонни работници. Организацията на кампанията така, че да бъде осигурена безопасността и здравето на всички участници в нея – от розоберачите  и земеделските стопани до работещите в дестилериите – е истинско предизвикателство. Работим в тази посока, имаше няколко срещи на браншово ниво, както и онлайн консултативен съвет по розата, организиран от Министерство на земеделието, на които се набелязаха основните мерки. Маските и ръкавиците ще трябва да се носят по време на транспорта до розовите градини, както и при предаване на розовия цвят в пунктовете и дестилериите. На самото поле ръкавиците са неприложими, а носенето на маски в условията на влага и горещина дори е опасно. Но така или иначе маските вече са задължителни само за закрити пространства, така че този въпрос е решен. Редовете в розовите градини са на разстояние 3 – 3,50м ,  така че това са доста добри условия за работа по време на епидемия. На открито, на слънце… не може да се сравни с работата на закрито, в цех и т.н.  Ще бъдат предприети всички необходими санитарни мерки в дестилериите и на пунктовете за събиране на рози. Надяваме се да се справим, това ще е един тест и генерална репетиция за всички останали предстоящи кампании по прибиране на реколти.

По отношение на самата кампания – надяваме се растенията да преодолеят стреса и да имаме една добра реколта. Но що се отнася до реализацията на розовото масло, също ни очакват огромни трудности. Намираме се пред една от най-големите рецесии в световен мащаб. Розовото масло е компонент от луксозната парфюмерия и козметика, а неминуемо пазарът във високия ценови клас ще бъде най-засегнат от кризата. Поръчки за момента почти липсват, има останало непродадено количество от миналата година. Чува се вече и за много ниска изкупна цена на розите в Турция. В същото време ще има много допълнителни разходи и за розопроизводители, е за преработватели, свързани с организацията предвид кризата с коронавируса, със закупуването на защитни средства и дезинфектанти. Така че ни чака трудна година. Вероятно всички по веригата ще трябва да свият разходите и очакванията си максимално, за да можем да минем през нея. Цената на розовия цвят вероятно ще е по-ниска от миналогодишната. Очаква се и цената за бране на цвета да е по-ниска – засега се обсъжда цена от 0,80 лв. Има много дестилерии, които изобщо не предвиждат да отварят врати или  ще преработват само цвета от собствени насаждения. Рисковете са прекалено много – както здравните, така и икономическите – предвид сериозните разходи, които съпътстват една кампания и вероятността продуктът скоро да не може да бъде продаден на прилична цена.

Много важно е цветът да бъде прибран и преработен, макар и с цената на компромиси от всички страни, тъй като веднъж преработен в розово масло, цветът има някаква цена, която може да бъде платена и по-късно. Иначе – ако остане на полето, загубата е 100 %.

Трябва да отбележим, че това е и първата година, която в действие е новоприетият Закон за маслодайната роза. До 30 април трябваше да бъдат регистрирани всички розопроизводители и преработватели, да бъдат обявени пунктовете за изкупуване на рози. Предстои обход и идентификация на всички насаждения от експерти на МЗХГ и ИАСАС, за да се установи дали те са от традиционната българска маслодайна роза – Rosa damascena. Розопроизводителите и розопреработвателите ще получат регистрационен номер, с които ще могат да сключват договори помежду си, които също се декларират в земеделската служба. След кампанията следва да се подаде информация за прибраните, предадени и преработени количества и произведеното розово масло. Така се надяваме да се сложи ред в сектора, да се избегнат фалшификации на българското розово масло и да се запазят и разширят пазарите на този уникален продукт. За съжаление кризата ще попречи да се установи реалния ефект от закона на този етап, но така или иначе този закон е резултат на  идеята за дългосрочна политика в този сектор.

Що се отнася до нашата компания – ИНА ЕООД – надяваме се, както обикновено, кризата да се отрази по-малко на биологичното производство. Пазарът за био розово масло не се характеризираше със свръхпроизводство, за разлика от конвенционалния. Подготвяме се за кампания и ще изкупим продукцията на нашите партньори биопроизводители от района. През последните години ние разширихме сериозно и нашите насаждения, като очакваме добра реколта и от новите ни насаждения в с.Бъта. Разчитаме, че ще успеем да намерим достатъчно розоберачи предвид ситуацията на пазара на труда. Отворени сме към всички социални групи, включително временно безработни, останали без работа предвид ограниченията в много сектори. Правим организация, подготвяме се, но със съзнанието, че най-важното е здравето на всички от екипа на компанията и на работниците, които ще наемем за сезонна работа.

 

 

 

Oborishte.bg

Сподели с приятелиShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedIn