Експерти представят концепция за развитието и конкурентоспособността на България в две мащабни изследвания
Книжните издания на две изследвания – „Анализ на конкурентоспособността на българската икономика“, изготвен от екип на Център за изследване на демокрацията, и „Анализ на социално-икономическото развитие и конкурентоспособността на България“ (2007-2013), разработен от екип на Център за икономическо развитие, бяха представени на 10 юни в зала „Тракия“ на Бизнес център „Земята и хората“ в София.
Книгите са написани и издадени по задание и с помощта на Българска минно-геоложка камара. Освен аналитичната част, в тях е отразена и визията за структурата и съдържанието на една национална програма за повишаване на конкурентоспособността на икономиката и на страната, а също и система за публичен мониторинг на изпълнението и резултатите.
Събитието откри председателят на Българската минно-геоложка камара проф.д-р Лъчезар Цоцорков, съавтор на двете издания.
„ Когато чуждите инвеститори прочетат, че от 60 държави България е на 57-мо място в класацията на Годишника на световната конкурентоспособност, те я подминават и отиват там, където са по-конкурентоспособни и могат да разчитат на по-голяма инвестиция. Тази класация показва точно къде имаме нужда от най-големи реформи, къде има най-голямо изоставане, така че ако решим тези проблеми, като цяло ще се повиши конкурентоспособността на страната ни. Можем да се сравним по тези показатели не само с държавите от Европейския съюз, но и извън него, с така нар. „азиатски тигри“, заяви професор Цоцорков.
Какъвто и да е потенциалът на България, трябва да концентрира върху тези фактори и мерки, които могат да подобрят факторите на конкурентоспособност и в България, коментира още председателят на Българската минно-геоложка камара и допълни, че изданията дават възможност да се разбере какво е това конкурентоспособност на икономиката в най-дълбокия смисъл.
Изданията ще отидат във всички библиотеки на университетите, училищата, общинските, градските библиотеки, стана ясно по време на представянето им.
„За нас темата за конкурентоспособността присъства във всички наши изследвания, в различни области“, каза Мария Прохаска, д-р по икономика в Център за икономическо развитие. „Ние гледаме на нея като една интегрална категория, която обобщава в себе си резултатите и проблемите на цялостното социално-икономическо развитие на една държава, конкретно състоянието на една икономика, както и на отделните икономически агенти в лицето на бизнес единиците“, заяви още д-р Прохаска и акцентира върху целите на проекта и постигнатото в него.
Конкурентоспособността на българската икономика се подобрява през 2015 г., но остава далеч от предкризисното ниво. Това показва индексът на Института за развитие на управлението (IMD), представен от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД). Тази година страната се изкачва с едно ниво нагоре в швейцарския индекс, който представя 61 държави, класирани според близо 300 критерия. България се изкачва в класацията за трета поредна година, макар и да е в дъното й – на 55-а позиция. Това обаче е твърде далеч от 38-ото място, което страната заемаше през 2009 г. Освен това всички държави в региона на Централна и Източна Европа се развиват по-добре от България според класацията. Към това трябва да се добавят и прогнозите на експертите, според които останалите държави от региона ще напредват с по-бързи темпове от България.
„Регионът на Югоизточна Европа се развива доста по-добре, отколкото България. Всички държави бележат подобрение с изключение на Русия и Украйна“, коментира д-р Тодор Галев, старши анализатор в ЦИД, по време на представянето на анализа. Според него правителството и бизнесът трябва да полагат усилия да са конкурентни не толкова във вътрешно отношение, колкото на регионално и глобално ниво. Това би било възможно с мониторинг на конкурентоспособността, който да показва къде са силните и слабите страни на страната, и да се взимат мерки своевременно. Недостатъчната конкурентоспособност на икономиката води до липса на чужди инвестиции. Според д-р Галев държавата не прави достатъчно да промотира България и да я представя като привлекателно място за инвестиции.
Според проф.д-р Лъчезар Цоцорков трябва да се поставят конкретни цели и срокове при постигането на по-висока конкурентоспособност в икономиката.
С модела за повишаване на конкурентоспособността на страната ни можем да си поставим ясно измерими цели: в краткосрочен план България да е икономически лидер в региона на Югоизточна Европа, в средносрочен – да се утвърди като една от най-силните икономики на Централна и Източна Европа, а в дългосрочен – да имаме способността да се мерим със средните нива на ЕС-15. Но, за да стигнем до там, ни е нужен нов модел за стратегия и дългосрочна управленска програма, чрез който да се постигне повишаване на конкурентоспособността, както и да се следи за напредъка, да се планират нужните корективни мерки и да се развиваме, заяви проф. Цоцорков.
След презентацията всички желаещи имаха възможност да си закупят книгите и да получат автограф от авторите.
Oborishte.bg