На 19 септември 1478 г. Леонардо да Винчи завършва картината си Мона Лиза

На 19 септември 1478 г. Леонардо да Винчи завършва картината си Мона Лиза. Рисува я с маслени бои върху дъски от топола.
След смъртта на Леонардо картината е отрязана, като са отстранени части от двете й страни и сега е с големина 77×53 см. Първоначално е имало колони от двете страни на фигурата, познати на изкуствоведите от ранните копия на творбата.
Крал Франсоа I кани художника да работи в Кло Люс близо до замъка в Амбоаз и купува картината за 4000 екю.
Картината първоначално е изложена във Фонтенбло, а по-късно е преместена във Версайския дворец. След Френската революция е преместена в Лувъра. Наполеон I я премества в спалнята си в Тюйлери, но по-късно отново е върната в Лувъра. По време на Френско-Пруската война от 1870–1871, картината е
извадена от Лувъра и скрита някъде във Франция. Джокондата не е много известна до средата на 19 век, когато е оценена от символисткото течение в изкуствата. Те я свързват с техните идеи за женската загадъчност.
Съществуват множество предположения относно това – кой е позирал на Да Винчи…
Освен съпругата на флорентински търговец – Лиза Герардини, Мона се смята и за женския облик на да Винчи, някои твърдят, че по този начин е искал да покаже женската същност на дуалистичната си природа, че това е хитър начин да „изиграе“ църквата и публиката. Други предполагат, че Леонардо е рисувал гледайки мъж – Джан Джакомо Капротти в течение на двадесет години му е бил асистент и е смятан за негов възлюблен от някои историци. Той е позирал за друга картина на Леонардо – “ Йоан Кръстител“, приликата е поразителна.

 

Oborishte.bg

Сподели с приятелиShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedIn