Ще проверяват за конфликт на интереси и на високите, и на по-ниските етажи на властта
Създаването на Национално бюро за предотвратяване на корупцията, което да проверява имуществото и конфликта на интереси по високите етажи на властта, предвижда приетият от правителството законопроект за предотвратяване на корупцията сред лицата, заемащи висши държавни длъжности.
Националното бюро обединява и доразвива функциите на сегашните Комисия за конфликт на интереси, Център за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност и дирекцията на Сметната палата, която събира и проверява имуществените декларации. Предлага се директорът на Бюрото да се определя от Министерския съвет и да се назначава с указ на президента. Всяка година органът ще представя доклад за дейността си на Народното събрание. В текста е регламентирано служителите на бюрото да преминават през входящи, годишни и внезапни проверки за почтеност.
С новия закон се разширява кръгът на лицата, длъжни да подават декларации, спрямо сега действащия Закон за публичност на имуществото на лицата, заемащи висши държавни и други длъжности. Сред новите категории лица, които ще бъдат проверявани, са общинските съветници, главните архитекти на общините, началниците на митници, митнически бюра и митнически пунктове. Сред проверяваните ще бъдат и лицата, определени да администрират и управляват средства от ЕС, директорите на болници, финансирани от НЗОК, ректорите на държавните университети. Сред новите категории проверявани лица са и членовете на управителните съвети на държавни предприятия по Закона за горите, както и лицата, упълномощени по реда на Закона за обществените поръчки да организират и провеждат процедурите по възлагане на обществени поръчки и сключват договори.
Със закона се създава задължение за всички служители в администрацията и членовете на органите на управление или контрол на държавните и общинските търговски дружества и предприятия да подават декларации за имущество и интереси пред органа по избора или назначаването. Те подават същите декларации, но проверките се осъществяват от инспекторатите.
Лицата, заемащи публични длъжности, ще декларират своето имущество, това на съпрузите си и децата, ненавършили пълнолетие, както и на лицата, с които са във фактическо съпружеско съжителство. Разширява се и кръгът на обстоятелствата, които трябва да се декларират. Декларациите ще се подават при встъпване в длъжност, всяка година до 30 април, при напускане на длъжността и една година след напускане на длъжността.
Oborishte.bg